+420 777 223 540
Přihlášení Registrace
Čeština CZ

Reklamační řád

Tento reklamační řád upravuje způsob a podmínky reklamace vad zboží zakoupeného prostřednictvím e-shopu umístěného na webovém rozhraní www.zabi.cz (dále jen "webové rozhraní") společnosti

ZABI CZECH s.r.o.

sídlem Chotěbuzská 264, 735 61 Chotěbuz

IČO: 28630548, DIČ: CZ28630548

sp. zn.: C 35641 vedená u Krajského soudu v Ostravě

adresa pro doručování: ZABI CZECH s.r.o., Frýdecká 1609/36, 737 01 Český Těšín

telefonní číslo: +420 601 578 728

kontaktní e-mail: reklamace@zabi.cz

 

1. Úvodní ustanovení

1.1. Práva kupujícího z vadného plnění (dále též jen "reklamace") musí být vždy uplatněna v souladu s tímto reklamačním řádem.

1.2. Záležitosti tímto reklamační řádem neupravené se řídí právním řádem České republiky. Tento reklamační řád je v souladu se zákonem č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "občanský zákoník"), a zákonem č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, v účinném znění.

1.3. Prodávající neodpovídá za vadu:

  • existuje-li v době převzetí a je-li pro takovou vadu věci sjednána sleva z kupní ceny;
  • jde-li o věci použité a vada odpovídá míře používání nebo opotřebení, kterou věc měla při převzetí kupujícím; 
  • vznikla-li na věci opotřebením způsobeným obvyklým užíváním, nebo vyplývá-li to z povahy věci (např. uplynutím životnosti); 
  • je-li způsobena kupujícím a vznikla-li nesprávným užíváním, skladováním, nesprávnou údržbou, zásahem kupujícího či mechanickým poškozením;
  •  vznikla-li po přechodu nebezpečí škody na věci v důsledku vnější události mimo vliv prodávajícího.

 

2. Odpovědnost za vady zboží, jakost při převzetí

2.1. Prodávající odpovídá kupujícímu (prodávající a kupující dále společně též jen jako "smluvní strany"), že věc při převzetí nemá vady. Zejména prodávající odpovídá kupujícímu, že věc

  • odpovídá ujednanému popisu, druhu a množství, jakož i jakosti, funkčnosti, kompatibilitě, interoperabilitě a jiným ujednaným vlastnostem,
  • je vhodná k účelu, pro který ji kupující požaduje a s nímž prodávající souhlasil, a
  • je dodána s ujednaným příslušenstvím a pokyny k použití, včetně návodu k montáži nebo instalaci.

2.2. Prodávající odpovídá kupujícímu, že vedle ujednaných vlastností

  • je věc vhodná k účelu, k němuž se věc tohoto druhu obvykle používá, i s ohledem na práva třetích osob, právní předpisy, technické normy nebo kodexy chování daného odvětví, nejsou-li k dispozici technické normy,
  • věc množstvím, jakostí a dalšími vlastnostmi, včetně životnosti, funkčnosti, kompatibility a bezpečnosti, odpovídá obvyklým vlastnostem věcí téhož druhu, které může kupující rozumně očekávat,
  • je věc dodána s příslušenstvím, včetně obalu, návodu k montáži a jiných pokynů k použití, které může kupující rozumně očekávat, a
  • věc odpovídá jakostí nebo provedením vzorku nebo předloze, které prodávající kupujícímu poskytl před uzavřením smlouvy (pokud se tak stalo).

2.3. Ustanovení dle článku 2.2. tohoto reklamačního řádu se nepoužije v případě, že prodávající kupujícího před uzavřením smlouvy zvlášť upozornil, že se některá vlastnost věci liší a kupující s tím při uzavírání smlouvy výslovně souhlasil.

2.4. Projeví-li se vada v průběhu jednoho roku od převzetí, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí, ledaže to povaha věci nebo vady vylučuje.

2.5. Za vadu zboží nelze považovat rozdílnost odstínů barev ve skutečnosti a na elektronických zobrazovacích zařízeních.

2.6. Kupující, který je spotřebitelem, má právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží v případě, že zboží neodpovídá jeho představě. Kupující může užít Vzorový formulář Odstoupení od smlouvy.

 

3. Lhůta pro uplatnění práv z vadného plnění

3.1. Kupující může vytknout vadu, která se na věci projeví v době 2 let od převzetí. Po uplynutí lhůty nelze právo z vad u prodávajícího uplatnit, ledaže se smluvní strany dohodnou jinak nebo prodávající či výrobce poskytne zvláštní smluvní záruku za jakost nad rámec jeho zákonných povinností.

3.2. Soud právo z vady přizná kupujícímu i v případě, že vada nebyla vytknuta bez zbytečného odkladu poté, co ji mohl kupující při dostatečné péči zjistit. Prodávající však neodpovídá za zvětšení rozsahu poškození, pokud kupující zboží užívá, ačkoliv o vadě ví. Vytkl-li kupující vůči prodávajícímu vadu oprávněně, lhůta pro uplatnění práv z vadného plnění neběží po dobu, po kterou ji kupující nemůže užívat.

3.3. Kupující bere na vědomí, že v případě výměny zboží v rámci vyřízení reklamace nová lhůta pro uplatnění práv z vadného plnění neběží.

3.4. Lhůtu k uplatnění práv z vadného plnění nelze považovat za stanovení životnosti zboží, ta se liší s ohledem na vlastnosti výrobku, jeho údržbu a správnost a intenzitu užívání nebo dohodu mezi smluvními stranami. 

 

4. Práva z vadného plnění

4.1. Má-li věc vadu, může kupující požadovat její odstranění. Podle své volby může požadovat dodání nové věci bez vady nebo opravu věci, ledaže je zvolený způsob odstranění vady nemožný nebo ve srovnání s druhým nepřiměřeně nákladný; to se posoudí zejména s ohledem na význam vady, hodnotu, kterou by věc měla bez vady, a to, zda může být druhým způsobem vada odstraněna bez značných obtíží pro kupujícího. 

4.2. Prodávající může odmítnout vadu odstranit, je-li to nemožné nebo nepřiměřeně nákladné zejména s ohledem na význam vady a hodnotu, kterou by věc měla bez vady. 

4.3. Kupující může požadovat přiměřenou slevu nebo odstoupit od smlouvy, pokud 

  • prodávající vadu odmítl odstranit nebo ji neodstranil v souladu s § 2170 odst. 1 a 2 občanského zákoníku,
  • se vada projeví opakovaně,
  • je vada podstatným porušením smlouvy, nebo
  • věc odpovídá jakostí nebo provedením vzorku nebo předloze, které prodávající kupujícímu poskytl před uzavřením smlouvy (pokud se tak stalo).

4.4 Přiměřená sleva se určí jako rozdíl mezi hodnotou věci bez vady a vadné věci, kterou kupující obdržel.

4.5. Kupující nemůže odstoupit od smlouvy, je-li vada věci nevýznamná; má se za to, že vada věci není nevýznamná.

4.6. Odstoupí-li kupující od smlouvy, prodávající vrátí kupujícímu kupní cenu bez zbytečného odkladu poté, co obdrží věc nebo co mu kupující prokáže, že věc odeslal.  

 

5. Uplatnění reklamace

5.1. Kupující vytkne vadu telefonicky, emailem, písemně či osobně v provozovně prodávajícího. Vytkne-li vadu písemně nebo elektronicky, měl by uvést své kontaktní údaje, popis závady a požadavek na způsob vyřízení reklamace. Kupující užije Vzorový formulář reklamačního protokolu.

5.2. Při uplatnění reklamace je kupující povinen sdělit prodávajícímu, jaký způsob vyřízení reklamace si zvolil. Změna volby způsobu vyřízení reklamace bez souhlasu prodávajícího není možná, vyjma situace, kdy způsob řešení zvolený kupujícím není možno vůbec nebo včas uskutečnit. Čisté a kompletní zboží musí být při přepravě zabaleno ve vhodném obalu tak, aby nedošlo k jeho poškození.

5.3. K odstranění vady převezme prodávající věc na vlastní náklady. Vyžaduje-li to demontáž věci, jejíž montáž byla provedena v souladu s povahou a účelem věci předtím, než se vada projevila, prodávající provede demontáž vadné věci a montáž opravené nebo nové věci, nebo uhradí náklady s tím spojené.

5.4. Kupující je povinen prokázat, že mu náleží právo uplatnit reklamaci, zejména tvrdit a doložit datum koupě, a to jakýmkoliv věrohodným způsobem. Kupující není oprávněn uplatnit reklamaci na vadu, která byla vytýkána již v minulosti, pokud na ni byla poskytnuta přiměřená sleva z kupní ceny.

5.5. Pokud by v případě kupujícího, který je spotřebitelem, bylo uplatnění práva z vadného plnění spojeno se značnými obtížemi, zejména proto, že věc není možné dopravit do místa uplatnění reklamace běžným způsobem či se jedná o zboží, které je zabudované či součástí nemovité věci, posoudí prodávající vadu po dohodě s kupujícím buď na místě, nebo jiným vhodným způsobem. Kupující je v takovém případě povinen poskytnout prodávajícímu veškerou nezbytnou součinnost.

5.6. Prodávající je povinen vydat kupujícímu písemné potvrzení, ve kterém uvede datum a místo přijetí reklamace, osobu vyřizující reklamaci, charakteristiku vytýkané vady, kupujícím požadovaný způsob vyřízení reklamace a způsob informování o jejím vyřízení. Prodávající může užít Vzorový formulář Reklamačního protokolu.

 

6. Vyřízení reklamace

6.1. Reklamace včetně odstranění vady musí být v případě kupujícího, který je spotřebitelem, vyřízena a spotřebitel o tom musí být informován nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodnou na delší lhůtě. Po marném uplynutí této lhůty může spotřebitel od smlouvy odstoupit nebo může požadovat přiměřenou slevu. Připadne-li poslední den lhůty na sobotu, neděli nebo svátek, je posledním dnem lhůty pracovní den nejblíže následující. 

6.2. Způsob vyřízení reklamace je prodávající povinen kupujícímu písemně potvrdit.

6.3. Kupující je povinen převzít si reklamované zboží do 30 dnů ode dne, kdy byl o vyřízení reklamace prodávajícím informován; marným uplynutím této lhůty je prodávající oprávněn účtovat si přiměřené skladné či zboží prodat na účet kupujícího. O tomto postupu musí prodávající kupujícího předem upozornit a poskytnout mu přiměřenou dodatečnou lhůtu k převzetí zboží.

 

7. Náklady reklamace a řešení sporů

7.1. Je-li reklamace posouzena jako oprávněná, má kupující právo na úhradu účelně vynaložených nákladů spojených s uplatněním svého práva.

7.2. V případě, že prodávající reklamaci zamítne jako neoprávněnou, může se kupující, případně po dohodě smluvních stran i prodávající, obrátit na soudního znalce z oboru a vyžádat si zpracování nezávislého odborného posouzení vady.

7.3. Nedojde-li mezi smluvními stranami k dohodě, může se kupující, který je spotřebitelem, obrátit na Českou obchodní inspekci, která je příslušná k mimosoudnímu řešení spotřebitelského sporu z kupní smlouvy nebo ze smlouvy o poskytování služeb. Bližší informace jsou dostupné na webových stránkách www.coi.cz. Alternativní řešení sporu je rovněž možné zahájit prostřednictvím platformy ODR dostupné na webové stránce ec.europa.eu/consumers/odr/. Vzájemné spory mezi smluvními stranami řeší obecné soudy.

 

8. Smluvní záruka za jakost

8.1. Poskytl-li prodávající nad rámec svých zákonných povinností záruku za jakost, její uplatnění se řídí potvrzením o povinnostech prodávajícího z vadného plnění (záručním listem).

8.2. Poskytovatel záruky vydá kupujícímu nejpozději při převzetí věci potvrzení o smluvní záruce za jakost (záruční list) v textové podobě. Záruční list musí být sepsán jasným a srozumitelným jazykem a musí obsahovat 

  • údaj, že má kupující ze zákona právo vůči prodávajícímu na bezplatnou nápravu a že toto právo není zárukou za jakost dotčeno, a
  • označení věci, na niž se záruka vztahuje, obsah záruky, sídlo poskytovatele záruky, postup k uplatnění práv ze záruky a podmínky záruky.

 

Tento reklamační řád je platný a účinný od 31. 1. 2025.